Laboratorium Twórcze – cykl 8 spotkań zakończonych sesją foto i video – Magdalena Burtan / czas trwania laboratorium: 8 sobót, 25.10 – 20-12 / warsztat wprowadzający: 4.10

Kim jestem jako kobieta we współczesnym świecie?
Co mnie inspiruje, a co złości?
Jak patriarchat zamieszkuje moje ciało, moje myśli?
Czy mity i kulturowe narracje o kobiecości mnie wspierają, czy ograniczają?
Jakie nowe historie chcą się przeze mnie wyrazić?
Czego pragnie moja głęboka kreatywność — jaki świat chce się przeze mnie narodzić?

Te pytania stanowią punkt wyjścia dla Laboratorium Twórczego — pierwszego przedsięwzięcia w ramach projektu We Speak Body, w którym przeplatamy historie indywidualne i kolektywne, wyrażając je poprzez taniec, teatr i sztukę.

W ramach laboratorium wyruszamy w proces twórczy i badawczy, eksplorując tematy kobiety, kultury i społeczeństwa. Traktujemy je nie jako abstrakcyjne idee, lecz jako żywe impulsy do tworzenia choreografii, ruchu i ekspresji. Każda uczestniczka staje się badaczką i artystką, a ciało — naszym laboratorium, archiwum, sceną i narzędziem.

Zamiast gotowego spektaklu, tworzymy materiały: choreografie, poezje, improwizacje, obrazy. Finalnym etapem będzie sesja zdjęciowa i wideo prowadzona przez artystkę wizualną Kasię Sokołowską, dokumentująca nasze odkrycia — osobiste i wspólnotowe. Jeśli proces na to pozwoli, powstanie również wystawa, będąca zapisem naszej drogi.

Będziemy mówić o tym, jak zachodnia kultura oddzieliła nas od ciała — i dlaczego. Zapytamy o rolę ciała w religii i mitologii, o schematy myślowe kapitalizmu i niewidzialne założenia kultury, które wpływają na kobiecość.

Poprzez odzyskiwanie każdej części czucia — emocji, zmysłowości, instynktu, wewnętrznej ekspresji i pełnego stawania się sobą — będziemy pytać o nowe paradygmaty myślenia, bycia i działania. Otworzymy przestrzeń dla pogłębionej kreatywności tanecznej, ekspresji, czucia i wspólnoty.

W czasie laboratorium będziemy wykorzystywać:
* zasady kompozycji tańca
* improwizację taneczną
* praktyki choreograficzne i performatywne
*proces tworzenia choreografii i ruchów choreograficznych zainspirowanych procesem Olgi Roriz
* elementy metody Life & Art Process Anny Halprin (praca z tańcem, słowem pisanym i obrazem)

Na każdym spotkaniu będziemy pracować według wybranego tematu:

1. The Animal Body – Zwierzęcość i zmysłowość ciała
2. Hunger, Instinct, Desire – Kobiece ciało w patriarchacie
3. God in Woman’s Body – Religia, kobieta, społeczeństwo
4. Archetypes & Mythology – Mitologia kobiety we współczesnej kulturze
5. Sacred Rage – Kobieca złość
6. Deep Creativity & Feminine Power – Głęboka kreatywność
7. Praca twórcza – rozwijanie osobistych tematów do sesji i wideo
8. Praca twórcza – rozwijanie osobistych tematów do sesji i wideo

Każdy tydzień będzie oparty na jednym tekście lub zestawie tekstów, stanowiących teoretyczną i konceptualną podstawę zajęć. Inspiracje:

* Emily Conrad – Life on Land
* Marion Woodman – Coming Home to Myself & Dancing in the Flames
* Monica Sjoo – The Great Cosmic Mother
* David Abram – The Spell of the Sensuous
* Clarissa Pinkola Estés – Biegnąca z wilkami
Pracować będziemy solo, w duetach oraz w większych grupach.

Co będziemy robić?
* tworzyć krótkie formy taneczne, ruchy choreograficzne i improwizacje w zamkniętej grupie
* bazować na zasadach kompozycji tańca, choreografii i improwizacji tanecznej — i się ich uczyć
* inspirować się tekstami o kobiecości z dziedzin takich jak: psychologia, historia, antropologia, biologia ewolucyjna.
* wykorzystywać ważne tematy osobiste i społeczne jako pretekst do tworzenia
* pracować ze słowem, obrazem i procesem ‚aesthetic response’ i ‚scoring’ korzystając z założeń i metodologii Life & Art Process Anny Halprin
* wracać do zmysłów i traktować taniec jako formę ucieleśnionego bycia w sobie
*poszerzać swoje zdolności ekspresji, twórczości i performowania
*dawać sobie pełną wolność do bycia sobą
*wyrażać się w jak najbardziej autentyczny sposób jest to możliwe, sięgając do własnego potencjału i unikatowości
*tworzyć w dedykowanej do tego grupie

Czego nie będziemy robić?
* podejmować się terapii ani obiecywać sobie wewnętrznej „transformacji”
* uczyć się techniki tańca
* uczyć się wyuczonych choreografii

Zapraszamy kobiety:

* odważne i te, które chcą się odważyć
* tańczące, tworzące, zainteresowane sztuką, chcące się wyrażać i oddać swój kawałek światu
*chcące rozwinąć swój potencjał i wyrazić się w swojej unikalności

* zainteresowane współczesną myślą feministyczną (nie jako walką przeciwko mężczyznom, lecz jako odkrywaniem kolorów i warstw kobiecości — osobistej i kolektywnej)
* zainteresowane kwestiami duchowymi, społecznymi, historycznymi i politycznymi
* mocno czujące artystki — zarówno spełnione, jak i te schowane, marzące i aspirujące

Doświadczenie taneczne jest mile widziane, lecz nie wymagane.

Najważniejsze są twórcza ciekawość, chęć eksploracji poprzez sztukę oraz zainteresowanie tematem. Zapraszamy kobiety z różnych środowisk i doświadczeń — osoby z różnych kultur, dziedzin i ścieżek życiowych.

Przykładowy moodboard projektu:

https://uk.pinterest.com/lenaburtan/we-speak-body-women/

Terminy spotkań:
* 25.10 – 20.12 (z przerwą na 1.11)
* soboty, godz. 15:00–18:00
* 8 spotkań + dodatkowe spotkanie na sesję zdjęciową i nagraniową w grudniu
* Przestrzeń Ruchu i Tańca Kontakt

Koszt:
* 990 zł za cykl 8 zajęć (łącznie 18 godzin)
* Zadatek: 300 zł (reszta płatna na miejscu)

Zapisy:
* mailowo: mjburtan@gmail.com
* napisz krótki mail, opisując swoje zainteresowanie projektem i doświadczenie taneczne
* aby zagwarantować miejsce, wymagany jest zadatek (konto zostanie podane w mailu zwrotnym)
*jeśli chcesz wziąć udział, ale blokujące się kwestie finansowe, koniecznie napisz.

Warsztat wprowadzający:

Preludium cyklu będzie warsztat wprowadzający, podczas którego przejdziemy przez przykładowe procesy i tematy, które pojawią się w dalszej pracy.

* Sobota, 4.10, godz. 15:00–18:00 (50 zł)
* Zapisy mailowo: mjburtan@gmail.com

Prowadząca:

Magdalena Burtan — tancerka, edukatorka somatyczna, artystka działająca w obszarze teatru tańca, sztuki, storytellingu, nauk społecznych i komunikacji. Interesuje ją sztuka jako reakcja na kondycję wewnętrzną człowieka oraz na szersze kwestie natury społecznej, politycznej i kulturowej. Tańczy od najmłodszych lat, rozwijając się w różnych stylach — od form streetowych, przez flamenco, aż po taniec współczesny.

Trenowała w Polsce oraz za granicą — w Londynie, Stanach Zjednoczonych i Portugalii. Uczestniczyła w programie Formação Olga Roriz przy Companhia Olga Roriz w Lizbonie, jednej z czołowych portugalskich grup tańca współczesnego. Absolwentka Krakowskiej Szkoły Aktorskiej L’ART. Studiowała politykę, nauki społeczne i rozwój międzynarodowy na Queen Mary i LSE w Londynie.

Obecnie jest w trakcie szkolenia na edukatorkę somatyczną w metodzie Life & Art Process w Instytucie Tamalpa w San Francisco, Kalifornia. W swoich obecnych poszukiwaniach artystycznych i choreograficznych skupia się na tematach takich jak: kobieta, kultura, społeczeństwo, płynność ciała oraz inspiracje elementem wody w ruchu (the fluid body & continuum).

www.magdalenaburtan.com